Muaviye'nin de halasıdır.
Muaviye'nin de halasıdır.
Ebû Leheb peygamberimize olan düşmanlığını sözlü ve fiili tacizlerle her platformda sürdürürken karısı da boş durmuyor, peygamberimizin oturduğu sokağa ve evinin etrafına dikenler sererek ve aleyhinde dedikodular yayarak kocasına destek veriyordu. Bu desteği o kadar içten veriyordu ki, çok sevdiği ve devamlı boynunda taşıdığı gerdanlığını bile bu uğurda, peygamberimize yapılacak kötülüklerin ödülü olarak harcadı. Birçok müfessir, 6. Âyette geçen boynunda liften bir ip ifadesinin bu meşhur gerdanlığı temsil ettiğini düşünmektedir
tebbet suresi 6.
Kur'ân'ın adlarını açıkça andığı, helâklerini ve ebedî lânete sürüklendiklerini haber verdiği kişiler yalnızca Ebû Leheb ve karısıdır.
Sûrenin diğer bir mesajı da, peygamberimizin öz amcası için bile herhangi bir kayırma söz konusu olmadığına göre, krallık, kölelik, zenginlik ve fakirlik gibi sosyal mevkilerin ya da seyitlik ve şeriflik gibi soy özelliklerinin de insana âhirette hiçbir imtiyaz kazandırmayacak olduğudur.
4-5. Karısı da boynunda liften bir ip, odun taşıyıcısı olarak alevli ateşe atılacak.
Bizim toplumumuzda olduğu gibi, Araplarda da odun
hamallığı fakir ve sefil insanların yaptığı bir iştir. Bu sebeple Ümmü
Cemil gibi izzet ve servet içinde büyümüş bir kadının odun hamallığı
yapması, acıklı bir sefaleti simgelemektedir.
حمّالةالحطب - odun taşıyıcısı
tabiri ayrıca koğucu, ona buna lâf taşıyan bozguncuların özelliklerini
dile getirirken mecazen de kullanılır. Bunun nedeni, bozguncuların "insanlar arasında ateş yakmak, şerre sebep olmak" gibi fiillerle nitelendirilmiş olmasıdır. Nitekim Zemahşerî, Keşşaf adlı eserinde bu özellikteki insanlar için "Aralarında odun taşıyor" deyimini kullanmıştır.
Ancak Âyet, Ümmü Cemil'in cehennemde odun
taşıyacağını söylemektedir. Cehennemin odunu ve çırası kâfirler olduğu
için, küfre ve kâfirin arzusuna hizmet etmek de bir anlamda cehenneme
odun taşımak demektir. Buna göre Ümmü Cemil'in cehennemde odun
taşıyıcısı olması, gerek dünyadaki küfrü nedeniyle cehennem odunu olan
kocasını sırtında cehenneme taşıyacağı, gerekse kocasının cehennemdeki
azabına hem hizmet hem de iştirak edeceği anlamlarına gelmektedir.
Ebû Leheb ve karısı için verilen örnekler Kur'ân'da Firavun ve avenesi için de dile getirilmektedir: Mümin Sûresinin 41, 45, 46. Âyetlerine bakınız.
Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder